Přišel nám dopis, který byl plný nejistoty, s kapkou nedůvěry, zda my jsme ti praví, kdo do říše harmonii vrátí..
Nevěřili jsme, vždyť my jsme k tomu určeni.
Vrátili jsme se ve vzpomínkách zpět a pohlédli na obraz, který nám ukázal, jak moc harmoničtí jsme i my, navzájem.
A tento pohled nás vyvedl z domnění, že se snažíme harmonii šířit. Náš obraz byl rozostřen a my dumali, proč tomu tak je.
Nespolupracujeme? Navzájem se nerespektujeme? Nevnímáme se? Dohadujeme?...
Tak jsme s tím zkusili něco udělat.
Zkoušeli jsme na sobě i na ostatních hledat to hezké, co jsme poté napsali na záda dané osobě, kterou to těšilo.
Společně jsme dále zkoušeli činnosti na spolupráci, na komunikaci mezi s sebou, na důvěru..
Závěrem jsme se zkusili vcítit do ostatních, porozumět jim..
Po dnešním dni doufáme, že naděje umírá poslední.. a že my jsme ti, kteří vrátí do říše harmonii!
![IMG 7479](/images/202324/Druhé_pololeti/IMG_7479.jpeg)
![IMG 7478](/images/202324/Druhé_pololeti/IMG_7478.jpeg)
Múza hudby v minulosti políbila již několik živých bytostí, ze kterých se časem staly známé osobnosti. A my jsme se je snažili vypátrat.
Byli jsme svoláni vrchním vyšetřovatelem, dozvěděli jsme se, že důležitá data a důvěrné informace o hudebnících byly odcizeny a my měli s pátraním pomoci.
Navštívili jsme osoby spřízněné s hudebníky, například služku, sousedku, neteř, spolupracovníka a dozvěděli jsme se nová fakta. Též jsme vyslechli tzv. informátory obecné, což byl knihovník, malíř, archivář a lékařský institut.
Z nahromadělých informací jsme identifikovali čtyři hudební skladatele, které políbila Múza hudby, a to Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.
Třeba i někoho z nás políbí múza a staneme se hudebními mistry minimálně takových rozměrů, jako naši čtyři znovuobjevení velikáni.
Fotogalerie zde PÁTRÁNÍ
![IMG 1613](/images/202324/Druhé_pololeti/IMG_1613.jpeg)
Chtěli jsme ji vidět.
Chtěli jsme ji přivolat.
Chtěli jsme se dozvědět víc.
Proč.
Proč zasela do lidí zlo.
Co jí k tomu vedlo.
Mysleli jsme si, že bychom si promluvili.
A třeba přišli na řešení, jako tomu bylo u flétny a bubínku.
Tančili jsme, do rytmu se kroutili, předváděli taneční kreace, dokonce došlo i na battle holky vs kluci.
Nic.
Nacvičili jsme i krátkou choreografii v domnění, že dorazí.
A nedorazila.
Múza tance nedorazila.
Možná jednou dorazí.
Možná, čím víc lidí bude tančit, tím větší je šance, že se vrátí.
A my se dozvíme víc.
Tento projektový den jsme se osobně sešli s dirigentem orchestru. Rozmlouval s námi a připomenul nám, co už víme o zvuku, tónu, melodii a tichu.
Tušili jsme, jak těžkou má dirigent práci a nakonec jsme si to i potvrdili při zkoušce na vlastní kůži u hry Na tajného dirigenta.
Sami jsme se ocitli na zkoušce opravdového orchestru, kdy jsme byli svědky hádky mezi nástroji. Konkrétně mezi flétnou a bubínkem. Flétna chtěla být v orchestru nástrojů slyšet co nejvíce a první, komu se to nelíbilo, byl bubínek, ke kterému se přidaly i ostatní hudební nástroje. Nakonec všichni naštvaně opustily orchestr.
My byli z celé situace rozladěni a poté jsme objevili roztroušené noty, po kterých jsme se vydali v domnění, že bychom mohli pomoci vyřešit vzniklý konflikt.
Roztroušené noty nás dovedly až ke dvoum citátům, konktrétně: "Hudebník, který chce, aby jeho nástroj byl co nejvíce slyšet, je záhubou každého orchestru." a druhý: "Kdo chce pochopit hudbu, nepotřebuje ani tak sluch, jako srdce."
A my pochopili už to, co jsme tušili. Že pokud chtějí spolu flétna i bubínek tvořit hudbu, musí spolupracovat. Jen, jak je teď najdeme?
Pomocí nás a lana jsme vytvořili bez mluvy obrazec - takový bezpečný prostor pro řešení neshod, a když se ti dva objevili, společně jsme došli k závěru, že v hudbě a nejen v té, je v určitých chvílích potřeba spolupracovat a táhnout za jeden provaz.
Více fotodokumentace zde - PROJEKTOVÝ DEN
![IMG 1349](/images/202324/IMG_1349.jpeg)
Snažíme se.
Snažíme se dostat svět opět do harmonie.
Od počátku, tedy od ticha, po zvuk, skrz tón se snažíme dostat k melodii.
Ke kouzelné melodii, která snad odemkne "desku" a všechno se začne k dobrému obracet.
Bylo třeba poslouchat a hlavně naslouchat.
Rozeznávat zvuky věcí, zvuky zvířat a poslouchat hlas vlastního srdce a dechu.
Poznat vlastnosti tónu a tóny získat a poskládat do melodie a tu pak vzkřísit.
A my ji vzkřísili při společném přespávání ve škole pod hvězdnou oblohou v kruhu při hře na skleněné baňky - skleničky.
Jak to vypadá, když to neladí, jsme na vlastní uši slyšeli v pondělí na slavnostním zahájení, kdy nám nelíbý zvuk doslova skřípal v hlavě.
A pak přišlo to, co přišlo, a udělalo to, že hrající desku rozbilo, a odešlo.
A my se ptali a nevěděli.
A na vlastní kůži si sami zkusili, jaké to je, když to v různých situacích a v rozličném prostředí neladí mezi námi při každodenních činnostech, při denní rutině, při nám velmi blízcích momentech.
My si ty situace sami zahráli, prožili, zkusili a pak jsme o nich i hezky mluvili.
Ale přesto jsme v hlavě měli tolik nezodpovězeno, tolik neznáma, až jsme objevili to, co naši zvědavost uspokojilo.
![IMG_2023-09-11-135248.jpeg](/images/IMG_2023-09-11-135248.jpeg)
Už jsme moudřejší a skládačka posledních událostí do sebe pomalu zapadá.
V gramofonu, který hrál na slavnostním uvítání prvňáků a na zahájení školního roku, jsme nalezli starý dopis, ve kterém bylo napsáno toto:
Pokud tento dopis čtete, je naděje, že vše bude zase tak, jak má být.
Dopis byl nalezen a já věřím, že je ve správných rukách.
Jsem múza hudby Euterpé a jsem jednou z těch, která ve vás lidech vzbudila cit a vědomí sebe sama.
Kdysi dávno vdechl velký titán Prométheus prvním lidem život a společně se mnou a můzou tance Terpsichoré pro ně stvořil zemi.
Srdcem naší země byla životadárná deska, která se v pohybu točila, hrála, tepala a vše bylo dlouho v naprosté harmonii.
Avšak časem múza tance začala pociťovat méněcennost, domnívala se, že již není tolik potřebná, že ji lidé přestávají uctívat a zasadila semínka zla do lidských bytostí. Ta klíčila, sílila a deska začala skřípat, přeskakovat, až se úplně zastavila a s ní i život v celé naší zemi.
Zůstali jen lidé bez duší a bez citu bloudící bez cíle, bez myšlenek, bez radosti.
Tento stav trvá a já vás tímto dopisem prosím o pomoc nás i vás v budoucnu. Prosím, pomozte nám.
![IMG 2023 09 11 135354](/images/202324/IMG_2023-09-11-135354.jpeg)
Společně jsme vydedukovali, že to, co v pondělí přišlo mezi nás a surově rozbilo hrající desku v gramofonu, bylo ztělesnění nastřádané zlosti, závisti a strachu múzy tance, která se bála, že by někdo mohl změnit stav takový, jaký ji vyhovuje a mohl by lidi z bloudění vysvobodit.
A přesně to my máme po získání všech informací v plánu. Znovu obnovit rozbitou desku, aby mohla hrát, točit se, aby se lidé probudili, nabyli vědomí, cit a vše bylo v opětovné harmonii.
Tak nám držte palce, máme po zbytek školního roku co dělat.
Fotogalerie KDYŽ TO NELADÍ
Noty, klíče, hudební nástroje, osobnosti spjaté s hudbou, hudební styly, žánry, hudební komponenty, desky, sluchátka…
Hudba všude, v každém koutu naší školy.
Ne, nejsme hudební škola, nepředělali jsme ŠVP, nestala se z nás během prázdnin umělecká škola zaměřená na hudba.
Jsme stále vaše ZŠ Plavsko.
Jste zvědaví, o co půjde?
Sledujte naše stránky v sekci Projekty, kde budeme průběžně zveřejňovat naše letošní hudební dobrodružství.
Nyní alespoň nakoukněte na výzdobu školy, která s projektem souvisí.
Něco končí a něco nového začíná.
Pravidla jsou pravidla, hra skončila a olympijský oheň uhasl.
My si do své nové etapy odnášíme plno společných chvil, snahy hrát FairPlay, nové poznatky o sportovních legendách, možnost držet v ruce pravé olympijské medaile a skutečnost, že jsme měli tu čest na vlastní kůži prožívat celý rok naši školní olympiádu v Plavsku.
OHEŇ UHASL
![IMG 2023 08 07 220200](/images/202223/Druhé_pololeti/IMG_2023-08-07-220200.jpeg)
Člověče, človíčku, kamaráde, nezlob se.
Ono je to někdy těžké nezlobit se při hře na sebe, na pravidla, na spoluhráče, na celý svět, ale pokud pocit zloby pocítíme a zkusíme s ním pracovat, můžeme ho příště zvládnout lépe.
A my na sobě pracovali, zkusili jsme si zahrát obří Člověče, nezlob se za pomoci nás - figurek, a aby toho nebylo málo, procvičili jsme si i své mozkové závity pomocí tajenky s olympijským tématem po cestě přírodou.
Jak nejlépe ovládnout svůj vztek, než se projít na čerstvém vzduchu, zrelaxovat se, převést myšlenky jinam, zopakovat si již osvojenEU a případně se něco nového naučit?
Fotogalerie ČLOVĚČE, nezlob se
![IMG 2023 6 6 132326](/images/202223/Druhé_pololeti/IMG_2023-6-6-132326.jpeg)
V pátek nás čekal projektový den na téma PARALYMPIÁDA.
Řekli jsme si základní informace o sportovcích z ČR, zkusili jsme rozvést debatu nad tím, jaké to může být sportovat s omezením.
O hendikepu jako takovém jsme uvažovali, zda mohl vzniknout po nehodě či zranění, nebo se s ním již sportovci narodili a na závěr jsme rozdělili do skupin.
Našim cílem byla zkouška pěti stanovišť představující paralympijské disciplíny.
Byl to volejbal v sedě, hokej na skate, boccia s pomocí roury, lukostřelba s omezenou hybností a fotbal s cinkajícím míčem.
Na závěr jsme si zkusili vybavit dnešní zážitky, pocity, znovu si to prožít a za pomoci výtvarné techniky jsme vše přinesli na papír.
Svá díla jsme posléze vystavili.
PARALYMPIÁDA
![CBA7330A 2E3A 479B A4BD 05592F1D8B99](/images/202223/CBA7330A-2E3A-479B-A4BD-05592F1D8B99.jpeg)