Tento projektový den jsme se osobně sešli s dirigentem orchestru. Rozmlouval s námi a připomenul nám, co už víme o zvuku, tónu, melodii a tichu.
Tušili jsme, jak těžkou má dirigent práci a nakonec jsme si to i potvrdili při zkoušce na vlastní kůži u hry Na tajného dirigenta.
Sami jsme se ocitli na zkoušce opravdového orchestru, kdy jsme byli svědky hádky mezi nástroji. Konkrétně mezi flétnou a bubínkem. Flétna chtěla být v orchestru nástrojů slyšet co nejvíce a první, komu se to nelíbilo, byl bubínek, ke kterému se přidaly i ostatní hudební nástroje. Nakonec všichni naštvaně opustily orchestr.
My byli z celé situace rozladěni a poté jsme objevili roztroušené noty, po kterých jsme se vydali v domnění, že bychom mohli pomoci vyřešit vzniklý konflikt.
Roztroušené noty nás dovedly až ke dvoum citátům, konktrétně: "Hudebník, který chce, aby jeho nástroj byl co nejvíce slyšet, je záhubou každého orchestru." a druhý: "Kdo chce pochopit hudbu, nepotřebuje ani tak sluch, jako srdce."
A my pochopili už to, co jsme tušili. Že pokud chtějí spolu flétna i bubínek tvořit hudbu, musí spolupracovat. Jen, jak je teď najdeme?
Pomocí nás a lana jsme vytvořili bez mluvy obrazec - takový bezpečný prostor pro řešení neshod, a když se ti dva objevili, společně jsme došli k závěru, že v hudbě a nejen v té, je v určitých chvílích potřeba spolupracovat a táhnout za jeden provaz.
Více fotodokumentace zde - PROJEKTOVÝ DEN

Snažíme se.
Snažíme se dostat svět opět do harmonie.
Od počátku, tedy od ticha, po zvuk, skrz tón se snažíme dostat k melodii.
Ke kouzelné melodii, která snad odemkne "desku" a všechno se začne k dobrému obracet.
Bylo třeba poslouchat a hlavně naslouchat.
Rozeznávat zvuky věcí, zvuky zvířat a poslouchat hlas vlastního srdce a dechu.
Poznat vlastnosti tónu a tóny získat a poskládat do melodie a tu pak vzkřísit.
A my ji vzkřísili při společném přespávání ve škole pod hvězdnou oblohou v kruhu při hře na skleněné baňky - skleničky.
Jak to vypadá, když to neladí, jsme na vlastní uši slyšeli v pondělí na slavnostním zahájení, kdy nám nelíbý zvuk doslova skřípal v hlavě.
A pak přišlo to, co přišlo, a udělalo to, že hrající desku rozbilo, a odešlo.
A my se ptali a nevěděli.
A na vlastní kůži si sami zkusili, jaké to je, když to v různých situacích a v rozličném prostředí neladí mezi námi při každodenních činnostech, při denní rutině, při nám velmi blízcích momentech.
My si ty situace sami zahráli, prožili, zkusili a pak jsme o nich i hezky mluvili.
Ale přesto jsme v hlavě měli tolik nezodpovězeno, tolik neznáma, až jsme objevili to, co naši zvědavost uspokojilo.

Už jsme moudřejší a skládačka posledních událostí do sebe pomalu zapadá.
V gramofonu, který hrál na slavnostním uvítání prvňáků a na zahájení školního roku, jsme nalezli starý dopis, ve kterém bylo napsáno toto:
Pokud tento dopis čtete, je naděje, že vše bude zase tak, jak má být.
Dopis byl nalezen a já věřím, že je ve správných rukách.
Jsem múza hudby Euterpé a jsem jednou z těch, která ve vás lidech vzbudila cit a vědomí sebe sama.
Kdysi dávno vdechl velký titán Prométheus prvním lidem život a společně se mnou a můzou tance Terpsichoré pro ně stvořil zemi.
Srdcem naší země byla životadárná deska, která se v pohybu točila, hrála, tepala a vše bylo dlouho v naprosté harmonii.
Avšak časem múza tance začala pociťovat méněcennost, domnívala se, že již není tolik potřebná, že ji lidé přestávají uctívat a zasadila semínka zla do lidských bytostí. Ta klíčila, sílila a deska začala skřípat, přeskakovat, až se úplně zastavila a s ní i život v celé naší zemi.
Zůstali jen lidé bez duší a bez citu bloudící bez cíle, bez myšlenek, bez radosti.
Tento stav trvá a já vás tímto dopisem prosím o pomoc nás i vás v budoucnu. Prosím, pomozte nám.

Společně jsme vydedukovali, že to, co v pondělí přišlo mezi nás a surově rozbilo hrající desku v gramofonu, bylo ztělesnění nastřádané zlosti, závisti a strachu múzy tance, která se bála, že by někdo mohl změnit stav takový, jaký ji vyhovuje a mohl by lidi z bloudění vysvobodit.
A přesně to my máme po získání všech informací v plánu. Znovu obnovit rozbitou desku, aby mohla hrát, točit se, aby se lidé probudili, nabyli vědomí, cit a vše bylo v opětovné harmonii.
Tak nám držte palce, máme po zbytek školního roku co dělat.
Fotogalerie KDYŽ TO NELADÍ
Noty, klíče, hudební nástroje, osobnosti spjaté s hudbou, hudební styly, žánry, hudební komponenty, desky, sluchátka…
Hudba všude, v každém koutu naší školy.
Ne, nejsme hudební škola, nepředělali jsme ŠVP, nestala se z nás během prázdnin umělecká škola zaměřená na hudba.
Jsme stále vaše ZŠ Plavsko.
Jste zvědaví, o co půjde?
Sledujte naše stránky v sekci Projekty, kde budeme průběžně zveřejňovat naše letošní hudební dobrodružství.
Nyní alespoň nakoukněte na výzdobu školy, která s projektem souvisí.
Něco končí a něco nového začíná.
Pravidla jsou pravidla, hra skončila a olympijský oheň uhasl.
My si do své nové etapy odnášíme plno společných chvil, snahy hrát FairPlay, nové poznatky o sportovních legendách, možnost držet v ruce pravé olympijské medaile a skutečnost, že jsme měli tu čest na vlastní kůži prožívat celý rok naši školní olympiádu v Plavsku.
OHEŇ UHASL

Člověče, človíčku, kamaráde, nezlob se.
Ono je to někdy těžké nezlobit se při hře na sebe, na pravidla, na spoluhráče, na celý svět, ale pokud pocit zloby pocítíme a zkusíme s ním pracovat, můžeme ho příště zvládnout lépe.
A my na sobě pracovali, zkusili jsme si zahrát obří Člověče, nezlob se za pomoci nás - figurek, a aby toho nebylo málo, procvičili jsme si i své mozkové závity pomocí tajenky s olympijským tématem po cestě přírodou.
Jak nejlépe ovládnout svůj vztek, než se projít na čerstvém vzduchu, zrelaxovat se, převést myšlenky jinam, zopakovat si již osvojenEU a případně se něco nového naučit?
Fotogalerie ČLOVĚČE, nezlob se

V pátek nás čekal projektový den na téma PARALYMPIÁDA.
Řekli jsme si základní informace o sportovcích z ČR, zkusili jsme rozvést debatu nad tím, jaké to může být sportovat s omezením.
O hendikepu jako takovém jsme uvažovali, zda mohl vzniknout po nehodě či zranění, nebo se s ním již sportovci narodili a na závěr jsme rozdělili do skupin.
Našim cílem byla zkouška pěti stanovišť představující paralympijské disciplíny.
Byl to volejbal v sedě, hokej na skate, boccia s pomocí roury, lukostřelba s omezenou hybností a fotbal s cinkajícím míčem.
Na závěr jsme si zkusili vybavit dnešní zážitky, pocity, znovu si to prožít a za pomoci výtvarné techniky jsme vše přinesli na papír.
Svá díla jsme posléze vystavili.
PARALYMPIÁDA

Navštívilo nás samo Štěstí, krásné, ztělesněné v lidské podobě, a řeklo nám, že k výhře jde štěstí ruku v ruce s rozumem. Úplně jsme tomu nevěřili, tak jsme si to prožili.
Venku jsme vytvořili dvojice a házeli jsme kostkou, stavěli z kostek, tahali špejle a hádali hádanky.
Kolem nás chodilo Štěstí a tu a tam pomohlo, avšak zakusili jsme i pády, jelikož při jakémkoli selhání jsme museli jít na stanoviště zpět.
To nám ale nestačilo a zkusili jsme štěstěnu znova.
Ve dvojicích jsme udělali šestice a házeli jsme kostkou. Když padla 6, vybíhali jsme ke krabicím s písmeny, které jsme si losovali. Štěstí zase mohlo kdykoli zasáhnout a mohlo například přinést písmenko.
Po nasbírání písmen se odstartoval čas a začali jsme ve skupinách skládat co nejvíc slov (každé písmeno mohlo být použito jen jednou).
Ta nejlepší skupina dala dohromady 17 slov, té štěstí, ale i rozum, přáli, protože štěstí jde ruku v ruce s rozumem.
A to už my víme.
Fotografie naleznete zde Štěstí

Ráno jsme zhlédli video o nejznámějších olympijských maskotech, načež nám dorazily tajemné dopisy s básní o štěstí a se spoustou čísel. Co je tedy dnes naším úkolem? Na to jsme museli přijít rozluštěním šifry. Zpráva zněla: "VYROBTE SI MASKOTA PRO ŠTĚSTÍ". A ne tedy obyčejného maskota, ale maskota olympijského, který odkazuje k myšlence a k místu konání olympijských her. Zkrátka, takový maskot, to je hlavně symbolika. Po přestávce jsme se pustili do výroby ze všech možných zbytkových materiálů, co školní půda vydala. Po více než hodině intenzivní práce byli maskoti připraveni k představení ostatním skupinám.
více fotografií zde: Maskoti

Ve středu jsme si zažili na vlastní kůži fair play. Opravdu! Prvně jsme si zahráli hru, kdy jsme překonávali z hlediska morálního své touhy vyhrát a zkusit švindlovat. Ve škole nám bylo těsno, tak jsme vyrazili ven hledat deset pravidel fair play a po návratu do školy nás každou ze skupin čekal obrácený příběh olympioniků, kteří ve skutečnosti fair play svými skutky dokázali, ale my v textu měli pravý opak a měli jsme ho najít.
Už víme, co je fair play, buďme fair play!