Ve školním roce 2021/22 jsme společně s páťáky pilotovali vznikající učebnici nové informatiky od nakladatelství Fraus.
Od školního roku 2022/23 učíme podle nového RVP, děti mají v rozvrhu 1 hodinu týdně ve 4. ročníku a 1 hodinu týdně v 5. ročníku. Pro 1.-3. ročník je v družině otevřen dobrovolný kroužek informatiky, ve kterém se děti seznamují s informatickým myšlením prostřednictvím atraktivních robotů.
K výuce využíváme různé materiály a pomůcky.
Pracovní sešity od nakladatelství Fraus
Protože jsme měli možnost pracovní sešit pro 5. ročník pilotovat, věděli jsme, že tímto způsobem chceme informatiku učit a volba pracovních sešitů byla jasná. Řada Pirát Rudovous, Uffi a Uffi a Hledá se Puffy vychází z konstruktivistického způsobu výuky, kdy dětem nejsou předkládána fakta k memorování, ale pomocí zajímavých úkolů tyto souvislosti samy odhalují.
Roboti BeeBot
Pro nejmenší děti od MŠ jsou určeni roboti BeeBot ve tvaru včeliček. Děti pomocí tlačítek programují pohyb včeličky po ploše. Mohou si pomáhat kartičkami, kterými si programový kód vizualizují. Včelky mohou také dostat rádlo, kterým přesouvají předměty po ploše. Děti se učí rozvrhnout si přemýšlení o problému, sestavit sekvence pohybů (co dřív a co potom), najít a opravit chybu.
Roboti VEX123
Roboti VEX123 mají 3 úrovně ovládání. Nejnižší úroveň je velmi podobná BeeBotům, tedy ovládání pomocí šipek přímo na samotném robotovi. Tím ovšem jeho možnosti nekončí. Zkušenější děti programují už pomocí ovládajících destiček, do kterých se zasunují pásky s jednotlivými příkazy. V rámci této programovací destičky jde vytvořit i cyklus a podmínku. Skutečně už tak tvoří kód, velmi podobný tomu, který je pak čeká v některém z programovacích jazyků. Ve třetí úrovni je možné “vexíka” spárovat přes bluetooth s počítačem a na něm vytvořit programový kód v jazyce Blockly, což je jednoduchý programovací jazyk vyžívající bloky, které se skládají za sebe, podobně jako pásky do ovládací destičky. Opět ale rostou možnosti využití a složitosti příkazů (např. lze vytvořit vnořený cyklus).
Roboti InOBot
Roboti InOBot jsou konstrukčně podobní BeeBotům - jde o robustní roboty s roztomilým designem. Programují se výhradně přes program Scratch, kód se z počítače přenáší pomocí bluetooh technologie. Roboti mají několik senzorů (dokáží vnímat zvuk, mají optické senzory) a i výstupů (vydávají různé zvuky, umí rozsvítit diody různými barvami). Také je možné do nich vložit fix a pomocí jejich pohybu tak kreslit geometrické obrazce (tzv. želví grafika).
Scratch
K základům výuky algoritmizace využíváme program Scratch 3.0 k úvodu do architektury programování počítačových her. V jednoduchém grafickém editoru tak pomocí příkazů v blocích mohou stvořit svoji vlastní počítačovou hru.
Digitální kompetence
A kde zůstalo ovládání počítače a práce s aplikacemi? Jednoduše - rozprostřely se do ostatních předmětů. Ve výtvarné výchově tak řešíme práci grafickým editorem Canva. Ten pak děti využijí např. při přírodovědě při tvorbě referátů. Anebo počítačově animujeme. V prvouce se učíme plánovat výlet nat mapy.cz a jízdní řády na idos.cz. Sloh si jednou za čas napíšeme ve Wordu místo na papír a učíme se opravovat gramatické chyby pomocí autokorektu a zformátovat text tak, aby naplnil naše představy.