Projekty 2021 - 2022

Múza hudby v minulosti políbila již několik živých bytostí, ze kterých se časem staly známé osobnosti. A my jsme se je snažili vypátrat.

Byli jsme svoláni vrchním vyšetřovatelem, dozvěděli jsme se, že důležitá data a důvěrné informace o hudebnících byly odcizeny a my měli s pátraním pomoci.

Navštívili jsme osoby spřízněné s hudebníky, například služku, sousedku, neteř, spolupracovníka a dozvěděli jsme se nová fakta. Též jsme vyslechli tzv. informátory obecné, což byl knihovník, malíř, archivář a lékařský institut.

Z nahromadělých informací jsme identifikovali čtyři hudební skladatele, které políbila Múza hudby, a to Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.

Třeba i někoho z nás políbí múza a staneme se hudebními mistry minimálně takových rozměrů, jako naši čtyři znovuobjevení velikáni.

Fotogalerie zde PÁTRÁNÍ

IMG 1613

Chtěli jsme ji vidět. 

Chtěli jsme ji přivolat. 
Chtěli jsme se dozvědět víc.
Proč.
Proč zasela do lidí zlo.
Co jí k tomu vedlo.
Mysleli jsme si, že bychom si promluvili.
A třeba přišli na řešení, jako tomu bylo u flétny a bubínku.
Tančili jsme, do rytmu se kroutili, předváděli taneční kreace, dokonce došlo i na battle holky vs kluci.
Nic.
Nacvičili jsme i krátkou choreografii v domnění, že dorazí.
A nedorazila.
Múza tance nedorazila.
Možná jednou dorazí. 
Možná, čím víc lidí bude tančit, tím větší je šance, že se vrátí.
A my se dozvíme víc.
Fotogalerie z projektu zde: PŘIVOLÁME MÚZU TANCE?
 
IMG 1452
 

Tento projektový den jsme se osobně sešli s dirigentem orchestru. Rozmlouval s námi a připomenul nám, co už víme o zvuku, tónu, melodii a tichu.

Tušili jsme, jak těžkou má dirigent práci a nakonec jsme si to i potvrdili při zkoušce na vlastní kůži u hry Na tajného dirigenta.

Sami jsme se ocitli na zkoušce opravdového orchestru, kdy jsme byli svědky hádky mezi nástroji. Konkrétně mezi flétnou a bubínkem. Flétna chtěla být v orchestru nástrojů slyšet co nejvíce a první, komu se to nelíbilo, byl bubínek, ke kterému se přidaly i ostatní hudební nástroje. Nakonec všichni naštvaně opustily orchestr.

My byli z celé situace rozladěni a poté jsme objevili roztroušené noty, po kterých jsme se vydali v domnění, že bychom mohli pomoci vyřešit vzniklý konflikt.

Roztroušené noty nás dovedly až ke dvoum citátům, konktrétně: "Hudebník, který chce, aby jeho nástroj byl co nejvíce slyšet, je záhubou každého orchestru." a druhý: "Kdo chce pochopit hudbu, nepotřebuje ani tak sluch, jako srdce."

A my pochopili už to, co jsme tušili. Že pokud chtějí spolu flétna i bubínek tvořit hudbu, musí spolupracovat. Jen, jak je teď najdeme?
Pomocí nás a lana jsme vytvořili bez mluvy obrazec - takový bezpečný prostor pro řešení neshod, a když se ti dva objevili, společně jsme došli k závěru, že v hudbě a nejen v té, je v určitých chvílích potřeba spolupracovat a táhnout za jeden provaz.

Více fotodokumentace zde - PROJEKTOVÝ DEN

IMG 1349

 

Snažíme se.
Snažíme se dostat svět opět do harmonie.
Od počátku, tedy od ticha, po zvuk, skrz tón se snažíme dostat k melodii.

Ke kouzelné melodii, která snad odemkne "desku" a všechno se začne k dobrému obracet.

Bylo třeba poslouchat a hlavně naslouchat.

Rozeznávat zvuky věcí, zvuky zvířat a poslouchat hlas vlastního srdce a dechu.
Poznat vlastnosti tónu a tóny získat a poskládat do melodie a tu pak vzkřísit.
A my ji vzkřísili při společném přespávání ve škole pod hvězdnou oblohou v kruhu při hře na skleněné baňky - skleničky.
Více fotografií naleznete zde: TICHO, ZVUK, TÓN, MELODIE
IMG 1233
IMG 1231
IMG 1232

Jak to vypadá, když to neladí, jsme na vlastní uši slyšeli v pondělí na slavnostním zahájení, kdy nám nelíbý zvuk doslova skřípal v hlavě.

A pak přišlo to, co přišlo, a udělalo to, že hrající desku rozbilo, a odešlo.
IMG 2023 09 11 135615
 
A my se ptali a nevěděli.
A na vlastní kůži si sami zkusili, jaké to je, když to v různých situacích a v rozličném prostředí neladí mezi námi při každodenních činnostech, při denní rutině, při nám velmi blízcích momentech.
My si ty situace sami zahráli, prožili, zkusili a pak jsme o nich i hezky mluvili.
Ale přesto jsme v hlavě měli tolik nezodpovězeno, tolik neznáma, až jsme objevili to, co naši zvědavost uspokojilo.IMG_2023-09-11-135248.jpeg

 

Už jsme moudřejší a skládačka posledních událostí do sebe pomalu zapadá.

V gramofonu, který hrál na slavnostním uvítání prvňáků a na zahájení školního roku, jsme nalezli starý dopis, ve kterém bylo napsáno toto:

 Pokud tento dopis čtete, je naděje, že vše bude zase tak, jak má být.

Dopis byl nalezen a já věřím, že je ve správných rukách.

Jsem múza hudby Euterpé a jsem jednou z těch, která ve vás lidech vzbudila cit a vědomí sebe sama. 

Kdysi dávno vdechl velký titán Prométheus prvním lidem život a společně se mnou a můzou tance Terpsichoré pro ně stvořil zemi.

Srdcem naší země byla životadárná deska, která se v pohybu točila, hrála, tepala a vše bylo dlouho v naprosté harmonii.

Avšak časem múza tance začala pociťovat méněcennost, domnívala se, že již není tolik potřebná, že ji lidé přestávají uctívat a zasadila semínka zla do lidských bytostí. Ta klíčila, sílila a deska začala skřípat, přeskakovat, až se úplně zastavila a s ní i život v celé naší zemi.

Zůstali jen lidé bez duší a bez citu bloudící bez cíle, bez myšlenek, bez radosti.

Tento stav trvá a já vás tímto dopisem prosím o pomoc nás i vás v budoucnu. Prosím, pomozte nám.

IMG 2023 09 11 135354

Společně jsme vydedukovali, že to, co v pondělí přišlo mezi nás a surově rozbilo hrající desku v gramofonu, bylo ztělesnění nastřádané zlosti, závisti a strachu múzy tance, která se bála, že by někdo mohl změnit stav takový, jaký ji vyhovuje a mohl by lidi z bloudění vysvobodit.

A přesně to my máme po získání všech informací v plánu. Znovu obnovit rozbitou desku, aby mohla hrát, točit se, aby se lidé probudili, nabyli vědomí, cit a vše bylo v opětovné harmonii.

Tak nám držte palce, máme po zbytek školního roku co dělat.

Fotogalerie KDYŽ TO NELADÍ

Noty, klíče, hudební nástroje, osobnosti spjaté s hudbou, hudební styly, žánry, hudební komponenty, desky, sluchátka…
Hudba všude, v každém koutu naší školy.

Ne, nejsme hudební škola, nepředělali jsme ŠVP, nestala se z nás během prázdnin umělecká škola zaměřená na hudba.
Jsme stále vaše ZŠ Plavsko.
Jste zvědaví, o co půjde?
Sledujte naše stránky v sekci Projekty, kde budeme průběžně zveřejňovat naše letošní hudební dobrodružství.
Nyní alespoň nakoukněte na výzdobu školy, která s projektem souvisí.
Fotogalerie VÝZDOBA ŠKOLY
IMG 2023 09 06 095257
 
 

Něco končí a něco nového začíná.

Pravidla jsou pravidla, hra skončila a olympijský oheň uhasl.

My si do své nové etapy odnášíme plno společných chvil, snahy hrát FairPlay, nové poznatky o sportovních legendách, možnost držet v ruce pravé olympijské medaile a skutečnost, že jsme měli tu čest na vlastní kůži prožívat celý rok naši školní olympiádu v Plavsku.

OHEŇ UHASL

IMG 2023 08 07 220200

Člověče, človíčku, kamaráde, nezlob se.

Ono je to někdy těžké nezlobit se při hře na sebe, na pravidla, na spoluhráče, na celý svět, ale pokud pocit zloby pocítíme a zkusíme s ním pracovat, můžeme ho příště zvládnout lépe.

A my na sobě pracovali, zkusili jsme si zahrát obří Člověče, nezlob se za pomoci nás - figurek, a aby toho nebylo málo, procvičili jsme si i své mozkové závity pomocí tajenky s olympijským tématem po cestě přírodou.

Jak nejlépe ovládnout svůj vztek, než se projít na čerstvém vzduchu, zrelaxovat se, převést myšlenky jinam, zopakovat si již osvojenEU a případně se něco nového naučit?

Fotogalerie ČLOVĚČE, nezlob se

IMG 2023 6 6 132326

 

V pátek nás čekal projektový den na téma PARALYMPIÁDA.

Řekli jsme si základní informace o sportovcích z ČR, zkusili jsme rozvést debatu nad tím, jaké to může být sportovat s omezením.
O hendikepu jako takovém jsme uvažovali, zda mohl vzniknout po nehodě či zranění, nebo se s ním již sportovci narodili a na závěr jsme rozdělili do skupin.
Našim cílem byla zkouška pěti stanovišť představující paralympijské disciplíny.
Byl to volejbal v sedě, hokej na skate, boccia s pomocí roury, lukostřelba s omezenou hybností a fotbal s cinkajícím míčem.
Na závěr jsme si zkusili vybavit dnešní zážitky, pocity, znovu si to prožít a za pomoci výtvarné techniky jsme vše přinesli na papír.
Svá díla jsme posléze vystavili.

PARALYMPIÁDA

CBA7330A 2E3A 479B A4BD 05592F1D8B99

Navštívilo nás samo Štěstí, krásné, ztělesněné v lidské podobě, a řeklo nám, že k výhře jde štěstí ruku v ruce s rozumem. Úplně jsme tomu nevěřili, tak jsme si to prožili.
Venku jsme vytvořili dvojice a házeli jsme kostkou, stavěli z kostek, tahali špejle a hádali hádanky.

Kolem nás chodilo Štěstí a tu a tam pomohlo, avšak zakusili jsme i pády, jelikož při jakémkoli selhání jsme museli jít na stanoviště zpět.
To nám ale nestačilo a zkusili jsme štěstěnu znova.
Ve dvojicích jsme udělali šestice a házeli jsme kostkou. Když padla 6, vybíhali jsme ke krabicím s písmeny, které jsme si losovali. Štěstí zase mohlo kdykoli zasáhnout a mohlo například přinést písmenko.
Po nasbírání písmen se odstartoval čas a začali jsme ve skupinách skládat co nejvíc slov (každé písmeno mohlo být použito jen jednou).
Ta nejlepší skupina dala dohromady 17 slov, té štěstí, ale i rozum, přáli, protože štěstí jde ruku v ruce s rozumem.

A to už my víme.

Fotografie naleznete zde Štěstí

113279F8 8B27 4439 9512 989D3908150A

Ráno jsme zhlédli video o nejznámějších olympijských maskotech, načež nám dorazily tajemné dopisy s básní o štěstí a se spoustou čísel. Co je tedy dnes naším úkolem? Na to jsme museli přijít rozluštěním šifry. Zpráva zněla: "VYROBTE SI MASKOTA PRO ŠTĚSTÍ". A ne tedy obyčejného maskota, ale maskota olympijského, který odkazuje k myšlence a k místu konání olympijských her. Zkrátka, takový maskot, to je hlavně symbolika. Po přestávce jsme se pustili do výroby ze všech možných zbytkových materiálů, co školní půda vydala. Po více než hodině intenzivní práce byli maskoti připraveni k představení ostatním skupinám.

více fotografií zde: Maskoti

768914C4 2047 48EA 829B 27E953A02131

Ve středu jsme si zažili na vlastní kůži fair play. Opravdu! Prvně jsme si zahráli hru, kdy jsme překonávali z hlediska morálního své touhy vyhrát a zkusit švindlovat. Ve škole nám bylo těsno, tak jsme vyrazili ven hledat deset pravidel fair play a po návratu do školy nás každou ze skupin čekal obrácený příběh olympioniků, kteří ve skutečnosti fair play svými skutky dokázali, ale my v textu měli pravý opak a měli jsme ho najít.
Už víme, co je fair play, buďme fair play!
 
Více fotek máme zde: Fair play
 674EC2D3 43E4 49D7 BC84 D9AE30540A4B

 
 
 
 
 

Kdo byl Pierre de Coubertin? 

My to nevěděli, ale paní učitelky nám to prozradily. Však dříve, než jsme jeho jméno znali, na otázky venku jsme odpovídali. Ve zdravém těle zdravý duch, tak jsme šli všichni na vzduch.

Po zodpovězení otázek, vyluštění jména zakladatele OH a následného přiblížení jeho osobnosti jsme dostali nelehký úkol. 

Zapojit fantazii, spolupracovat, vymyslet nápad, dokázat se domluvit a případně dojít ke kompromisu. Procvičovali jsme dovednosti, které nám jednou v životě pomohou nejen v osobním, ale i v  pracovním procesu. 

A jak zněl náš úkol?

Ve skupinách vymyslet vlastní název státu, svoji vlajku, hymnu a poté se slavnostně představit před ostatními státy na ceremonii k odstartování OH Plavsko.

Podívejte se, jak jsme se s tímto úkolem poprali v přiložené galerii zde: https://photos.app.goo.gl/PtfWXwXpnshvUQuR7

6D8735B4 0206 49B9 8B72 D75D4E2FF99F
8ECE9A39 286D 4C32 97FA 6DB61EA39AAC
FAF51936 0DBD 43A9 B0A8 8CD00D9953DE

Těžko se to slovo vyslovuje a ještě hůře se vysvětluje. My šli ještě dál a chtěli jsme ho prožít. A to chce odvahu! 

Kalokagathia, to je ono. To je vyrovnanost. Vnitřní i vnější. Těla i ducha. To, s čím se setkáváme celý život, s čím bojujeme, co se učíme.
Pojem pocházející ze starověkého Řecka, úzce spjat s olympijským duchem, byl naši dalším projektovým tématem.
Prožít vyrovnanost rovná se prvně se dostat do nepohody. A to šlo vcelku rychle. F47D2B53 B8F6 4D1A A32A E94BC3C1DEE0
6D4ED78E 7011 40E6 ADB3 600AA38253FF
Pohybová aktivita se zvyšujícími se pravidla a s nesplnitelným závěrem v nás rychle probudila pocity, které všeobecně příjemné nebyly. A tak jsme si o nich pověděly, jak nám je, jak se cítíme, co děláme, když nám není příjemně, co nám pomáhá dostat se do “pohody”.
Pro představu jsme si ukázali váhy, které názorně označovaly rovnováhu.
F04DEA6D 88D6 4C63 8AD7 EC37403AC493
A pak už jsme si jen užívali relaxace, zklidnění a odpočinek za pomoci muzikoterapie, jógy a indiánského rituálu přivolání deště.
6C2D209D 545A 4A2B A403 BA98E39498DF


D550513D BACE 4BCA B083 A0FFF68D66B6Se soumrakem jsme se stali aktéry olympijského rituálu zapalování ohně.B62EBEC5 B728 45F2 9794 1C4BB1368219

Posilnili jsme se námi vařenou večeři a ve skupinách jsme odvážně vyšly do tmy hledat v cípech krajů ohně. 

Úkol zněl jasně: najít oheň a z těch cípů jej donést až k nám do školy, aby i u nás plápolal olympijský oheň po dobu her.
A nám se to povedlo! 
A50710FC AE5B 4A3D 8051 E23CDBBE06E8

Více fotografií naleznete zde: spaní ve škole

Odstartovali jsme celoroční projekt a paradoxně jsme se při startu vrátili zpátky.

Do minulosti. 

Zavzpomínali jsme na první školní den, kdy nás navštívil antický běžec a předal nám jeho poselství. Po úspěšném shrnutí základních myšlenek jsme putovali dál.

Hlouběji do minulosti a proměnili jsme se ve vědce, kteří byli v takzvaných badatelských skupinách. V každé badatelské skupině bylo několik členů.

Skupina měla za úkol vypracovat jednu specifickou otázku. Odpovědi na určitou otázku získali v přiložených materiálech. Každý člen musel stoprocentně znát odpověď. Při této činnosti se vědci naučili pracovat s textem, vyhledávat, třídit informace, reprodukovat text, hledat klíčová slova a procvičili i mnohé jiné dovednosti.

O jaké otázky šlo? 

Proč a jak vznikly olympijské hry?

Kdo se jich mohl účastnit?

Jaká byla výhra pro vítěze? 

Co byla Olympia? 

Co znamená slovo kalokagathia? 

… a další

Pokud vás odpovědi našich vědců zajímají, jsou k dispozici vyvěšené ve škole.

Po načerpání vědomostí jsme se sešli na čerstvém vzduchu a společně jsme diskutovali nad pojmem slib. Zkoušeli jsme si říci, co bychom za sebe slíbili, kdybychom se takovýchto her zúčastnili.

Pro inspiraci jsme si přečetli olympijský slib z roku 1920 a zkoušeli jsme ho porovnat se současným slibem. Jak moc se změnil. Veškeré naše myšlenky jsme zaznamenali a budou nám dále sloužit k dalším činnostem.

Dnešní celoroční projekt jsme zakončili odhalením olympijské vlajky, kterou po úspěšném nastudování barevných kruhů vztahujících se k názvům světadílů vlastnoručně ozdobili žáci první třídy. 
93FC9812 CCAB 43A8 AD68 9B7C6255FA3E678FB16A 1633 46AE 926D A4AA87308AAB538F4802 F999 4008 93EE F81A9EE175096134FDBC CA64 4BE0 ACB0 0351DB75F615celá fotogalerie je zde: první projektový den

Na poli za vesnicí jsme potkali letce. Psal cosi na psacím stroji a byl moc smutný, hledal svého Malého prince. Vydali jsme se ho tedy hledat a plnit různé vesmírné úkoly. Jenže Malého prince jsme mezi hvězdami a planetami nenašli. Dozvěděli jsme se jen to, že abychom jej našli, máme se vrátit tam, kde náš příběh začal. Letec! A jeho psací stroj! Vrátili jsme se a dozvěděli se, že Malý princ existuje v jeho představách a píše o něm knihu.

Fuuuu, zavál velký vítr a všechny nás přenesl neznámo kam. Abychom se dostali zpět, potřebovali jsme najít velkého čaroděje. Čekala nás tedy dlouhá cesta - a na cestu skupiny dostaly plánek. Cestovalo se kvůli nepřízni počasí jen po papíře, ale lehké to nebylo - místo kroků se stoupalo na lavičku, místo překonávání překážek se překonávala švédská bedna. A hlavně jsme cestou museli získat pár "věcí" - odvahu, moudrost, trpělivost... Za splnění různých úkolů nám bylo cosi slíbeno, ale nic z toho, co jsme potřebovali. Za čarodějem tak skupiny dorazily obtěžkány věcnými dary, ale kde je ta odvaha a moudrost? A přece jen jsme nakonec přišli na to, že tohle všechno máme, dokonce jsme to měli i na začátku cesty, ale cestu samotnou jsme potřebovali k tomu, abychom tyhle vlastnosti prokázali a zvědomili si, že je máme a umíme je využít. Čaroděj byl spokojen. Ale my z jeho rady zpočátku vůbec nadšeni nebyli. Prý "stejně jako všechny schopnosti jste měli už od začátku, tak i kouzelnou formuli k tomu, abyste se dostali zpět, máte od začátku cesty". Chvíli trvalo, než si skupiny uvědomily, co žmoulají v rukou skutečně od začátku cesty - byl to ten zalaminovaný plánek cesty. Pod folií byly dva papíry, a když se laminace roztrhla, objevilo se uvnitř heslo "LÍCEJ ATSEC". Zbývalo jen přijít na to, že je potřeba heslo přečíst pozpátku a mohli jsme se přesunout zpět - a poznání, že CESTA JE CÍL nám už zůstalo...

"Vítejte v mé vile Vilekule! Tady je všechno dovoleno, tady je prostor pro radost a zábavu!"

Tak nás ráno přívítala rozverná Pippi dlouhá punčocha. Následně nám předvedla pár bláznivých čísel na slacklině a rozdělila všechny děti do družstev. V těch pak plnily týmové úkoly. Jako vždy byla potřeba hlavně spolupráce a schopnost se v týmu dohodnout, táhnout za jeden provaz (někdy doslova:). Za splněný úkol tým dostal indicii. V závěru bylo potřeba z indiící sestavit heslo. Uhodli byste ho? Jednotlivé indicie na obrázcích byly: šerif, hotel, stát Izrael, čokoláda Orion, medvědice, historická vlajka jižanských států (USA). (Správná odpověď pod fotogalerií.)

(Heslem k pokladu bylo slovo hvězda.)

Výzkumný ústav hrdinství se rozhodl vyzkoumat, jak vypadá hrdina. Jaké má vlastnosti? Co všechno zvládá? A máme i my nějaké superschopnosti?

V první části jsme si své superschopnosti ověřovali, v druhé jsme pak po skupinách vymýšleli komiks o našem superhrdinovi, jak vykonal vylosovaný hrdinský čin. Naším úkolem bylo vymyslet dějovou linku a celý příběh pak znázornit v 12 obrázcích za použití komiksových bublin. (Tyto obrázky jsme pak využili v dalším týdnu při knihvazačské dílně, kdy velcí z jednotlivých ilustrací svázali leporelo.)

 

Březnové putování za příběhy nás a naše plyšové kamarády zavedlo do Stokorcového lesa mezi Medvídka Pú a jeho přátele. Do stokorcového lesa jsme jeli vlakem a ve skupině jsme museli řešit nesnadný úkol - do jakého kupé si sednout, když v každém už někdo sedí. Kdo nám bude vadit nejméně? Argumentace, hledání kompromisu, tolarance názoru, se kterým nesouhlasím, ale dokážu ho respektovat...

Potom jsme se šli seznámit s jednotlivými zvířátky. Každé zvířátko má nějaké výrazné vlasnosti, naším úkolem bylo je co nejlépe popsat. Na závěr jsme si pak ukázalo, že tyto vlastnosti tvoří prostor lidských charakterů, po které používáme slova jako sangvinik, cholerik, melancholik a flegmatik. Do tohoto prostoru jsme umístili zvířátka ze Stokorcového lesa a na závěr i našeho plyšáčka - který zastupoval nás samotné, jak se vidíme.

Strana 1 z 2

Kontakty

Základní škola a Mateřská škola Plavsko
Plavsko 39
378 02 Stráž nad Nežárkou

605 745 664, 384 385 266
skola@zsplavsko.cz
www.zsplavsko.cz

ID datové schránky: atjmgjg
IČO školy: 709 850 22
č. účtu: 604200329/0800

Mateřská škola:

384 390 852
skolka@plavsko.cz
skolka.omlouvani@plavsko.cz - pro omlouvání hlavně předškoláků

Zřizovatel

  Obec Plavsko
  www.plavsko.cz